Sarah van Buren (freelance ‘groene campaigner’) volgde de Lowlander-opleiding
Ze werkt voor zichzelf als ‘de groene campaigner’, riep van de daken dat ze directeur van Greenpeace wilde worden en deed mee aan The Young Lady Business Academy om die droom te kunnen verwezenlijken. Met het geld dat ze daaraan overhield richtte Sarah jongerenbeweging Menu voor Morgen op, en om meer te leren over bewegingsopbouw kwam ze bij Lowlander terecht. Wat heeft dat haar tot dusver gebracht – behalve een vermelding als een van de Food Helden in de Food100 van 2023?
Hoe ben je campaigner, activist, organizer geworden?
‘Mijn opa had vroeger een moestuin, we gingen daar vaak naartoe en namen dan allemaal soorten groenten en fruit mee. Mijn vriendinnen schrokken dan van de insecten die erin zaten. Jaren later, in mijn studententijd, stond ik mijn sla te wassen en realiseerde ik me: nu doe ik dit niet om de natuur eruit te wassen, maar de pesticiden. Het was een kantelpunt; vanaf dat moment wilde ik me actief inzetten voor de voedseltransitie én zorgen dat andere jongeren dat ook zouden doen. Dankzij The Young Lady Business Academy kon ik stage lopen bij Greenpeace en zo ging het balletje steeds verder rollen. Ik vroeg me af waarom jongeren zo weinig betrokken zijn bij de voedseltransitie. Uiteindelijk heb ik samen met Isa Simonsen en Wytze Walstra jongerenbeweging Menu voor Morgen opgericht. We dompelen jongeren onder het voedselsysteem, organiseren een jongerenconferentie en zijn al langsgeweest bij de minister van Landbouw en de Verenigde Naties in Rome. Intussen ben ik ook betrokken bij het Slow Food Youth Network, waar ik deelneem aan de jaarlijkse academie.’
Ik stond mijn sla te wassen en realiseerde ik me: nu doe ik dit niet om de natuur eruit te wassen, maar de pesticiden
Kan je wat vertellen over wat je bij Lowlander hebt gedaan en geleerd?
‘Ik heb de opleiding Leiderschap & Bewegingsopbouw gevolgd, vooral om de jongerenbeweging waar ik bij betrokken ben sterker neer te zetten. Bij Lowlander heb ik leren organizen, wat heel belangrijk is voor het ontwikkelen van leiderschap. Daar zit veel ongemak. Wie echte leiderschapsskills heeft, kan ook bij anderen leiderschap ontwikkelen, zodat mensen zelf initiatieven gaan opzetten. Die blik op leiderschap zorgt ook dat je er strategisch anders tegenaan kijkt. Strategieën uitdenken en campagnes opzetten met anderen wordt daardoor makkelijker. Ik kan soms veel in mijn hoofd zitten; nu heb ik beter geleerd woorden te geven aan plannen en gedachten, zodat ik ze kan overdragen aan anderen.’
Zijn er dingen die je nu echt anders doet, door wat je bij Lowlander hebt geleerd?
‘Ja, ik ben me veel meer bewust geworden van mensen om me heen en hoe je die meeneemt in een proces. Ik doe dit jaar mee aan de SFYN-academie, waarbij je de hele voedselketen doorreist. Daarbij werken we in een kleiner groepje aan een case uit de echte wereld; in dat proces ben ik veel meer bezig met welke positie ikzelf heb, en welke positie anderen hebben. Ik kan van mezelf een beetje dominant zijn, en heb door Lowlander geleerd om soms even af te wachten en anderen te ruimte te geven. Mijn eigen leiderschap is dus zeker verder ontwikkeld door de opleiding. In zekere zin vind ik het dan ook ongemakkelijk dat ik tot een van de Food Helden van 2023 ben benoemd (link), want mijn werk draait er juist om om anderen te faciliteren – niet mezelf.’
Waarom vind je het belangrijk om andere organizers te kennen?
‘In de voedselwereld lopen volgens mij nog niet zoveel organizers rond, waardoor ik er nog niet zoveel ken. Maar ik zie de meerwaarde van een organizersnetwerk zéker: je spreekt dezelfde taal, je kan dus heel makkelijk met elkaar sparren en brainstormen. Als organizer doe je nogal specifiek werk dat andere mensen misschien in eerste instantie niet zoveel zegt, maar dat wel heel nuttig kan zijn ook voor niet-organizers.’
En wat zou je nog willen leren?
‘Ik heb als campaigner natuurlijk al veel campagnes ontwikkeld, maar ik zou graag nog leren om een écht grote, langlopende campagne op te zetten. Voor mijn campagnes heb ik ook veel aan het bondgenotenkompas, als het gaat om mensen bereiken en meekrijgen. Je kan niet alles aan iedereen vertellen; je moet je boodschap aanpassen aan je verschillende doelgroepen. Het is één van de vele handige modellen die ik aan de Lowlander-opleiding heb overgehouden.’
Comments